Sæt Hvidovres folkeskoler fri

Radikale: Sæt Hvidovre Kommunes skoler fri

Den danske folkeskole kan blive en folkeskole i verdensklasse. Hvis vi vil og tør investere det, der skal til. Det vil Radikale Venstre. Vi vil have en skole, hvor vores børn trives og udvikler sig. Men det kræver, at vi giver den enkelte skole mere selvbestemmelse og gør op med detailstyringen fra rådhuset.

Folkeskolen har været igennem store forandringer de sidste år. Der er sket rigtig mange gode og vigtige ting. Men der er stadig hårdt brug for, at vi bliver ved med at holde snuden i sporet og udvikle folkeskolen, så den bliver endnu bedre. For folkeskolen er nemlig også under pres. Flere og flere vælger folkeskolen fra af de forkerte grunde. Hos Radikale Venstre mener vi, at det er en rigtig skidt udvikling. Folkeskolen er en af de vigtigste institutioner, vi har og er med til at sikre sammenhængskraften i vores samfund. Som det blev fremhævet i sidste uges udgave af Hvidovre Avis er klassestørrelsen en af de årsager, der er til, at forældre fravælger Folkeskolen. Derfor vil Radikale Venstre arbejde for at der ikke er flere end 24 elever i klassen i Hvidovre Kommunes folkeskoler.

Mange skoler giver udtryk for, at rammerne er blevet for snævre, og at fjernstyringen har taget over. Det gør hverdagen unødig besværlig, flytter fokus fra skolens formål og tager for meget af lærerens tid med børnene.

Som kommunalpolitikere skal vi selvfølgelig sætte de overordnede rammer for folkeskolen. Men jeg tror på, at den enkelte skole er bedst til at udvikle undervisningen, så den passer bedst til den enkelte elev og lærer. Det giver en højere kvalitet i undervisningen og tager mere hensyn til den enkelte elevs behov, potentialer og udfordringer.

Derfor går jeg målrettet efter en post i børne- og ungeudvalget. Her vil jeg arbejde for, at vi fjerner alle unødvendige regler og procedurer, som tager beslutningskraften væk fra den enkelte skole, og som tager unødvendig tid fra den enkelte lærer. Mit mål er, at den enkelte skole får de bedste rammer og frihed til at udfolde en stærk skole med plads til, at alle børn kan udvikle sig fagligt og socialt i fællesskab. Og at skolen får mulighed for selv at udvikle sine værdier og mål selv i samarbejde med børn og forældre. Jeg er sikker på, at det vil give den enkelte skole mere ejerskab og bedre sammenhold. Til gavn for det enkelte barn, fællesskabet og sammenhængskraften i vores samfund.

Spidskandidat til kommunalvalget for Radikale Venstre